Bankowy nadzór inwestycji prowadzony jest przez audytorów we wszystkich branżach inwestycji. Raporty kontrolne powstają w wyniku okresowych wizji lokalnych (audytów) budowy i są bezpośrednim rezultatem fachowej oceny technicznej strony inwestycji.
W toku prowadzonego nadzoru sporządzamy raporty kontrolne przeznaczone dla kredytodawcy i inwestora.
Treść raportów jest określana każdorazowo przez instytucję kredytującą, lecz na ogół przyjmuje następującą postać:
RAPORT WSTĘPNY
Ocena i komentarz do poszczególnych aspektów budowy, takich jak:
– Dokumentacja techniczna projektu (raport z audytu projektu wykonawczego)
– Dokumentacja techniczno-prawna kontraktu – umowy GW, kontrakty z podwykonawcami, dostawcami
– Opinia na temat realności kosztów, ich kompletności i adekwatności do charakteru realizowanej inwestycji
– Planowane koszty i przepływy gotówkowe (z uwzględnieniem i wyceną kosztów już poniesionych, potwierdzonych fakturami)
– Ocena harmonogramu prac budowlanych pod kątem realności założonych terminów realizacji całej inwestycji i jej poszczególnych etapów
– Uwarunkowania wynikające z aspektów środowiskowych, zanieczyszczenia gleby, itp. zasygnalizowanie ewentualnej konieczności wykonania raportu dot. oceny wpływu inwestycji na środowisko naturalne
– Ocena gwarancji na wszystkie prace i świadczenia związane z realizacją inwestycji oraz gwarancji dobrego wykonania umowy (performance bond – kompletność, terminowość, zgodność z umową GW)
– Ocena wszelkich kwestii mających wpływ na ryzyko inwestycji
Sprawdzenie i potwierdzenie spełnienia innych warunków, które poprzedzają dokonanie pierwszej wypłaty kredytu, np.:
– Ubezpieczenie wykonawców
– Ubezpieczenie od odpowiedzialności zawodowej konsultantów i wykonawców
– Uzgodniony harmonogram rzeczowo-kosztowy budowy
– Uzyskanie wszelkich pozwoleń i uzgodnień dotyczących inwestycji wymaganych przez prawo
RAPORTY REGULARNE (MIESIĘCZNE)
Każdy raport zawiera informacje o postępie dotyczącym następujących czynników:
– Wydatki – postęp mierzony w oparciu o przepływy gotówkowe i budżet
– Harmonogram – postęp mierzony w oparciu o przyjęty harmonogram
– Jakość budowy – potwierdzenie, że przebieg prac jest satysfakcjonujący w opinii konsultantów (konkluzja z audytów jakości wykonawstwa)
– Odchylenia – ocena wpływu odstępstw od założeń, które powstały lub są przewidywane, zarówno pod względem kosztowym, czasowym jak i programu
– Bieżące kwestie i działania – sprawy mające znaczenie dla bezpieczeństwa finansowego projektu
ZATWIERDZENIE CIĄGNIENIA TRANSZ KREDYTU
Zatwierdzanie wniosków Kredytobiorcy o wypłatę środków na pokrycie wszelkich kosztów budowy (za wyjątkiem odsetek i kosztów bankowych). Podstawą zatwierdzenia jest pozytywna opinia na temat kryteriów opisanych w Raporcie Miesięcznym.
Zatwierdzenie wypłaty transzy jest poprzedzone sprawdzeniem faktur, sta-nowiących podstawę do wypłaty transzy i ich zgodności z umową z Wyko-nawcą. Uznaniu podlegają tylko te roboty, które wykonano bez usterek.
UKOŃCZENIE
Sprawdzenie wiarygodności oświadczenia Wykonawcy o:
– zakończeniu robót
– usunięciu wad
– dokonaniu ostatecznego odbioru
Sprawdzenie prawidłowości pozwolenia na użytkowanie.